Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Isnin, 29 September 2008

raya suram part 1.

esok raye.
selalunya keluarga aku seminggu sebelum tu sebuk shopping sane sini belikan mak&abah(atok nenek aku ni) semua2 sedare mare hadiah hari raya..
2 or 3 hari sebelum raye mak mean nenek aku dah sebuk buat kueh.dahramai yg baalik kemas2 rumah mak tu..
tukar langsir tukar kapet..aku pun selalunye dah balik 2-3 hari sebelum raye..
kumpul ngan sepupu2 canang2 1 kampung... lepak2 bawah pokok(menyorok sbnrnye malas buat keje ahahah) pasang pelita ni 7 hari seblum raye.. mlm2 men mercun jgn kate nak dekat raye mase nak masuk puase dah putih2 lantai abah aku cucuhkan bunga api tulis2 name ahahaha kuning kuncuplar daun2 pkok abah kene bunga api ahahaha..

tapi tu raye-raye sebelum ni.....

raye tahun ni semua cam takde semangat raye..
tahun ni lain.pepagi selalunye kumpul ramai salam2+gelak+kumpul duet raye ..
tapi kali ni pepagi lepas sembahyang mungkin kiteorg semua terus gerak g kubur kuala selangor.. lawat kubur arwah tok su..rase mcm baru je semalam aku peluk cium dengan arwah.usik die sampai keluar muke mengigit die punye lar die geram..arwaH toksu ialah seorg sleepy beauty semua care tido pun die boleh tido dengan lena.berdiri,duduk,memasak,dlm kete,termenung pun boleh tido..die letih.aku tau die letih mane taknye.. tdo pukul 1 lebih bangun pukul 4 pgi hari-hari macam tu..semate-mate nak menjual nasi lemak yg mmg tak menguntungkan die langsung ..nasi lemak sehengget(mane nak cari sehengget skrg?) jual kate tepi jln rumah die tu..
if org beli satu or dua sure die bagi extra 1 or 2 nasi lemak lagi kate nye tak cukup ni nenek sedekah..if ade yg die kenal lau lalang dipanggilnye suruh amik nasi lemak siap untuk anak2 org tu sekali die bungkuskan..ni aku dengar mase kat kubur pakcik yg selalu lalu lalang kat rumah die ceritakan yg arwah sebenarnye niat nak bersedekah..semua org suke nasi lemak die ikan bilis yg diblender.tak terlalu pedas then ade secret resipi die yg hanya emak(nenek) je tau selame ni tapi pada hari terakhir die baru die bercerita.. hurmm...itu salah satu tanda mungkin..
raye kali ni takde lagi nasi lemak telur gulung2 ='( hilang salah satu rutin aku setiap tahun.. ='( urrhhggg eca rindu atok .... maafkan eca atok..



****sebak... to be continue

3 ulasan:

AsyaDeTa berkata...

selamat hari raya
maaf zahir batin
nk duit raya!
hehe
nnti dtg ler ruma

emofest berkata...

slamat ari raya n maaf zahir batin..P

QaSiyh berkata...

part 2!!!
part 2!!!
part 2!!!